۱۴۰۰.۰۳.۰۹

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در دومین نشست هماهنگی سلسله رویدادهای فرنو گفت: اگر در تولید یک مجموعه هنری به همه جوانب تکنیکی و فنی و فرهنگی و اجتماعی آن اثر توجه نشود، تولید موفقی رقم نمی‌خورد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، حجت‌الله ناظری سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در دومین نشست هماهنگی سلسله رویدادهای فرنو درباره جشنواره بازارپردازی تهران که قرار است حوزه‌های صنایع خلاق را پیوند دهد، گفت: از آنجا که تحکیم نهاد خانواده یکی از اولویت‌های حوزه هنری کودک و نوجوان است، توجه به بنیان‌ها و روابط خانوادگی بین نسل‌های مختلف از اولویت‌های ما محسوب می‌شود؛ لذا توجه به ابزارهایی که با زبان هنر منشأ تقویت نهاد خانواده باشد در دستور کار قرار دارد و منجر به طرح «عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» شد. این بسته نمایشی با هدف ایجاد ارتباط متقابل و تعاملی بین فرزندان و والدین و امکان ایجاد بستر گفت‌وگو در خانواده ها تولید شد. وی افزود: تولید مجموعه «ریز عروسک‌ها» در ادامه «عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» شکل گرفت. اگر بخواهیم شناخت درستی از ظرفیت ریز عروسک‌ها بدهیم، اول باید تعریف کلی از عروسک نمایشی داشته باشیم. «عروسک» پیکره‌ای بی‌جان است که با یک طراحی اولیه از مواد و مصالح مختلف ساخته می‌شود، اما عروسک نمایشی عروسکی است که به کوشش انسان در مقابل تماشاگر به حرکت در می‌آید. عروسک‌های اسباب‌بازی، عروسک‌های بی‌جان و مکانیکی هستند، اما عروسک‌های نمایشی به‌واسطه عروسک‌گردان جان گرفته و نقش ایفا می‌کنند. زمانی که یک کودک فقط دارد با یک عروسک بازی می‌کند، تنها برای خود و عروسک زندگی می‌سازد، اما زمانی که عروسک‌ها به بیان یک متن که دارای هدف و ساختار از پیش تعیین شده است می‌پردازند، در حال انتقال یک تجربه زندگی است و در این اتفاق، زندگی اجتماعی و گفت‌وگوی خانوادگی شکل می‌گیرد که پایه طرح «ریز عروسک‌ها» است. سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان ادامه داد: اگر در تولید یک مجموعه هنری به همه جوانب تکنیکی و فنی و فرهنگی و اجتماعی آن اثر توجه نشود تولید موفقی رقم نمی‌خورد. تولید بسته‌های نمایشی «ریز عروسک‌ها» مجموعه‌ای شامل چند بخش کاملاً پیوسته به هم است. تولید محتوی و متن نمایشنامه، تولید و طراحی عروسک‌ها و تولید موسیقی و افکت‌های صوتی این نمایش‌ها، بخش‌های مختلفی است که تولیدکنندگان می‌توانند در تولید آنها با حوزه هنری کودک و نوجوان همکاری داشته باشند. ناظری تصریح کرد: امروزه تکنیک‌های مختلف ساخت عروسک‌ها می‌توانند در خدمت فرهنگ غنی فولکلور کشور قرار گیرند و مجموعه‌های نمایشی تولید شود که برگرفته از آیین و سنن غنی و باورهای مردم ایران اسلامی بوده که در آن نوآوری و تلفیق در شیوه‌های مختلف عروسکی نیز انجام شده باشد. سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در پایان گفت: حوزه هنری کودک و نوجوان با تجربه‌ای که در تولید مجموعه نمایشی برای خانواده‌ها با موضوعات پیامبران دارد آمادگی دارد تا با حمایت از تولیدکنندگان هر کدام از بخش‌های سه‌گانه تولید بسته‌های نمایشی، زمینه همکاری و تولید را فراهم آورده و با ایجاد و پشتیبانی از زنجیره تولید «ریز عروسک‌ها» کمکی به تقویت و ایجاد زیرساخت‌های تولیدات فرهنگی کند. در ادامه نشست، سیدامیر آقایی دبیر جشنواره بازارپردازی تهران در خصوص هدف از برگزاری رویدادهای فرنو گفت: رویداد فرهنگی فرنو، زمینه توسعه زنجیره‌ای فعالیت‌های فرهنگی را به‌وجود می‌آورد، به‌طوری‌که با برگزاری سلسله رویدادهای فرنو، انتظار داریم به‌هم‌ پیوستگی بین محصولات فرهنگی به‌وجود آید و عملاً مخاطبان جامعه بتوانند از جهات مختلف با محصولات فرهنگی مواجه شوند که حامل یک محتوا و پیام فرهنگی هستند. آقایی افزود: سال‌هاست که کار فرهنگی انجام می‌شود ولی عدم پیوستگی محصولات فرهنگی سبب شده تا تأثیرگذاری محصولات فرهنگی در سطح جامعه به شدت پایین باشد. به‌طور مثال در صدا و سیما سالانه کاراکترهای بسیاری ساخته می‌شوند، اما آنها در حوزه‌های دیگر ظهور نداشته و از بین می‌روند، بنابراین بنیاد سپهر انقلاب اسلامی که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، علاقه‌مندی خود را بر ایجاد سازوکاری اعلام کرد تا بتوانیم از ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای به‌هم‌ پیوسته‌سازی فعالیت‌های فرهنگی استفاده کنیم و تصور کنیم سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی که در خیلی از حوزه‌های تولید، توزیع و ترویج فرهنگی اثرگذار است بتواند این ظرفیت‌ها را با یکدیگر همگرا کرده و زنجیره محصولات فرهنگی را در جامعه محقق کند. دبیر جشنواره فرنو گفت: برای تحقق این موضوع، سعی شده تا با ایجاد سازوکار به‌هم‌رسانی مابین فعالان فرهنگی و بخش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ، از طریق برگزاری سلسله رویدادهای فرنو و جشنواره بازارپردازی تهران تسهیل شود. وی افزود: ما در داستان اقتصاد فرهنگ و تجاری‌سازی محصولات و خدمات فرهنگی، سه بازیگر کلیدی داریم؛ اول فعال فرهنگی یعنی کسی که کار فرهنگی تولید می‌کند؛ مثلا کتاب، بازی و انیمیشن و... و بخش دیگر به اسم مخاطب تخصصی فرهنگی شناخته می‌شود، یعنی کسی که از حوزه فرهنگ بهره‌برداری می‌کند که این بهره‌برداری می‌تواند اقتصادی، آموزشی و یا ترویجی باشد، بین این دو بخش بازیگر دیگری داریم به اسم تهیه‌کنندگان ارشد فرهنگی، یعنی مجموعه‌هایی که هم مسائل فرهنگی را می‌فهمند و هم مخاطب تخصصی را می‌شناسند و سعی می‌کنند با ارائه بسته‌ای از محصولات فرهنگی، نیازهای مخاطبان تخصصی را برطرف کنند و بدین ترتیب توسعه کسب و کارهای فرهنگی را به انجام رساند. آقایی گفت: رویداد فرنو عملاً ارتباط بین فعال فرهنگی و تهیه‌کنندگان ارشد را فراهم می‌کند که فعالان فرهنگی موضوعات خود را ارائه کرده و تهیه‌کنندگان ارشد سعی می‌کنند بین فعالیت‌های فرهنگی، به‌هم پیوستگی ایجاد کنند و در نهایت در جشنواره بازارپردازی تهران، تهیه‌کنندگان ارشد با مخاطبان تخصصی فرهنگی جهت جلب مشارکت اقتصادی آنها بر روی یک بسته فرهنگی بازارپردازی شده مذاکره می‌کنند تا در نهایت قراردادهای تجاری بین تهیه‌کنندگان ارشد و مخاطبان تخصصی فرهنگی منعقد شود. وی در خصوص لزوم مشارکت حوزه هنری کودک و نوجوان به‌عنوان یکی از نهادهای فعال در حوزه کودک و نوجوان گفت: تصوری که از نقش‌آفرینی حوزه هنری کودک و نوجوان وجود دارد، نقش این مجموعه به عنوان یک نهاد تهیه‌کننده ارشد فرهنگی است. فعالیت‌های این مجموعه در توسعه بسته فرهنگی بازارپردازی شده حول کاراکترهای مجموعه انیمیشنی «شکرستان»، مهم‌ترین فعالیت فرهنگی این مجموعه است. بنابراین توجه به توسعه شخصیت‌های کودک و نوجوان که در قالب مجموعه‌های انیمیشنی و برنامه‌های عروسکی بتواند در جامعه معرفی شود، مهم‌ترین تجربه موفقی است که در فعالیت‌های حوزه هنری کودک و نوجوان وجود دارد. همچنین آقایی با تأکید بر اینکه ما در این رویداد ظرفیت‌های حوزه هنری کودک و نوجوان را برای حضور مؤثر در رویداد در نظر می‌گیریم، گفت: در فعالیت‌های اخیر این حوزه، موضوع توسعه شخصیت‌های کودک و نوجوان که زمینه مناسب را برای فعال‌سازی هوش‌های بین فردی و ارتقاء روابط درون‌خانوادگی کودکان و نوجوانان با والدین آن‌ها فراهم می‌آورد، شاهد هستیم که عملاً با توسعه عروسک‌های بندانگشتی، فرصت ظهور و بروز نقشِ کودک و خانواده در قالب بازیگری و نمایش خانوادگی فراهم می‌شود و عملاً منجر به تجربه موفق زیستن کودک و نوجوان در خانواده می‌شود. برای این منظور، توسعه شخصیت به همراه توسعه داستان‌ها و روایت‌هایی که بتواند به عنوان نمایش خانگی توسط کودک بازی‌ شود، مهم‌ترین زمینه برای به‌هم‌پیوستگی محصولات فرهنگی با محوریت شخصیت‌های کودک و نوجوان است. در این نشست، سعی می‌شود تا به صورت تخصصی اولویت حوزه هنری کودک و نوجوان در توسعه شخصیت‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha